19 juni 2021

Omzien naar Elkaar: Mentorschap

OMZIEN NAAR ELKAAR IN HELMOND

Omzien naar Elkaar zit niet stil. Wij als OnE zijn zeer actief bezig met ondersteuning van de bewoners van Helmond en iedereen kan gebruik maken van onze diensten.  De medewerkers zijn opgeleid in het sociale domein t.w. eenzaamheid,  cliënt ondersteuning voor WMO, mentorschap en zeer veel ervaring in opzetten van activiteiten. Heeft u een vraag of een probleem stel die aan OnE.

Vandaag wil OnE u verder aandacht vragen en informeren over het MENTORSCHAP. Het mentorschap is in Helmond niet bekend maar het kan voor velen onder u zeer zinvol zijn.

Heeft u na het lezen van deze omschrijving nog vragen of bent u geïnteresseerd  dan kunt u contact opnemen met OnE.

www. omziennaarelkaarinhelmond.com

email: omzienhelmond@gmail.com

telefoon: 0687402718

Emmanuel Verleg

HET MENTORSCHAP    deel 1

Als mentor meteen iets betekenen voor je cliënt

Vrijwillig mentorschap

“Na mijn pensionering wilde ik graag vrijwilligerswerk gaan doen en hierin een wezenlijke bijdrage leveren aan het leven van kwetsbare mensen.” Bert Beerens denkt even na en vervolgt: “Vanuit mijn werk in de ouderenzorg heb ik van dichtbij meegemaakt, dat niet iedereen iemand heeft die voor hem/haar opkomt, die vinger aan de pols houdt over hoe het gaat en die kritisch meekijkt of nog steeds de juiste zorg wordt geboden.”

Ondersteuning

Als je mentor wordt, ga je, net als Bert, ondersteuning bieden aan iemand die zelf niet meer in staat is om goede beslissingen te nemen. Iemand voor wie het te ingewikkeld is (geworden) om voor zichzelf de juiste zorg, huisvesting of begeleiding te regelen.

Bijvoorbeeld als er problemen zijn ontstaan vanwege dementie of een psychische problematiek. Ook kan iemand met een verstandelijke beperking die volwassen is geworden, vaak extra steun goed gebruiken.

Vertegenwoordiging

Een mentor wordt door de rechtbank toegewezen. Dat betekent dat je als mentor de wettelijk vertegenwoordiger van je cliënt wordt. Voor de arts, de psycholoog, de zorgverlener of begeleider is de mentor dan ook degene met wie ze, samen met de cliënt, gaan overleggen wanneer er belangrijke beslissingen moeten worden genomen.

Vertrouwensband

Als mentor neem je de tijd om de cliënt goed te leren kennen. Door de cliënt regelmatig te bezoeken, samen koffie te drinken of een wandeling te maken bouw je een vertrouwensband op. Op deze manier leer je wat jouw cliënt belangrijk en fijn vindt. Dat helpt je om zijn of haar belangen goed te kunnen behartigen.

Een vrijwillige mentor is geen mantelzorger. De belangrijkste taak van een mentor is het vertegenwoordigen van je cliënt.

Meer weten?
Wil je net als Bert iets voor een ander betekenen, of ken je iemand voor wie een mentor een uitkomst zou kunnen zijn, neem dan contact op met Emmanuel

Meer informatie over de werkgroep.