1 november 2021

Bezoek Schoorsveld 19-10-2021

BEZOEK AAN SCHOORSVELD

Op dinsdag 19 oktober hebben we met 15 kbo-leden een bezoek gebracht aan natuurbegraafplaats Schoorsveld, gelegen achter het Crematorium van Heeze.

Het was een echte herfstdag met vallende blaadjes en af en toe wat miezerige regen. Het weer gaf perfect de stemming weer van Allerzielen, zei een van de deelnemers. Gelukkig was de temperatuur zodanig dat het een genot was om in die sfeer een wandeling te maken over de natuurbegraafplaats.

De medewerker die ons een rondleiding gaf, vertelde ons dat hij het als zijn roeping zag om het welzijn van mens en natuur met elkaar te verbinden. Hij vindt Schoorsveld een mooi voorbeeld van een geslaagde combinatie van deze twee. Hier gaan natuur en mens letterlijk op in elkaar.

Op dit moment beheert Natuurbegraven Nederland de 26 ha. die het terrein groot is. Slechts op 2,6 ha. daarvan worden mensen begraven. De rest wordt zodanig beheerd, dat er een mooie diversiteit van bomen, struiken, heide, veldbloemen, bos en open vlaktes en dus ook dieren, vogels en insecten kan gedijen. Het is er heel aangenaam wandelen en het geheel straalt een weldadige rust uit.

Na onze rondleiding werden we met koffie en thee ontvangen in het informatiecentrum, dat grenst aan de aula waar afscheidsdiensten kunnen worden gehouden. Tegen de andere zijde van de aula bevindt zich het restaurant waar familie en aanwezigen elkaar na de begrafenis kunnen ontmoeten.

We werden uitgenodigd om alle vragen te stellen die we hadden. We hoorden o.a. dat op dit moment 40% van de plekken bezet of gereserveerd is, dat gekozen kan worden voor een begrafenis in een kist, mand of wade, dat er ook as en urnen begraven kunnen worden, maar alles moet wel van afbreekbaar materiaal zijn. Je kunt op elk moment jouw eigen plekje uitkiezen en reserveren. Op dat moment moet het volle bedrag al betaald worden. Dat kan voor deze of gene een probleem zijn als jouw uitvaartverzekering pas uitkeert bij overlijden. Met een deel van de inkomsten wordt ook nieuwe en bestaande natuur ontwikkeld, werd ons verteld.

Als straks de begraafplaats vol is, wordt die overgedragen aan Natuurmonumenten, die een eeuwige rust garandeert voor ieder die er begraven ligt.

Wij hebben Schoorsveld ervaren als een prachtige plek om te vertoeven, zowel voor de overledenen als voor hun nabestaanden, maar ook voor ieder die hart heeft voor natuur, rust en gewijde stilte.