14 december 2022

verslag Valpreventie en Lezing

Verslag presentatie over valpreventie.

Op dinsdag 15 november jl. heeft de heer Maurice van Gelder in De Ark een presentatie gehouden over hoe je zoveel mogelijk kunt voorkomen dat je valt. Aanwezig waren 30 leden die zeer geïnteresseerd zijn voordracht volgden.

Hij begon met te vragen wie er de laatste tijd gevallen was. Verschillende mensen bleken die nare ervaring te hebben gehad. Daarna toonde hij indrukwekkende cijfers over o.a. hoeveel personen als gevolg van valpartijen op de spoedeisende afdelingen van ziekenhuizen in Nederland terecht komen. Vervolgens toonde hij aan de hand van filmpjes, hoe vooral in huis voorkomen kan worden dat je valt over bijvoorbeeld losse snoeren en kabels, over opstaande randen van vloermatten, over te gladde matten en tegels in badkamers, vanwege het dragen van pantoffels zonder hiel. Ook het klimmen op stoelen om ergens bij te kunnen moet afgeraden worden. Een stevige huishoudtrap gebruiken met veel houvast is veel veiliger. En over trappen gesproken stelde Maurice dat het gebruik van leuningen aan beide zijden van de trap naar de verdieping (en weer terug) veel veiliger is.

Tegen het eind van zijn betoog deed hij voor hoe je als je toch gevallen bent weer het beste overeind kunt komen.

Maar ook onze conditie blijkt heel belangrijk te zijn om valpartijen te voorkomen. Om de conditie te verbeteren had hij enkele oefeningen in petto waaraan enthousiast werd meegedaan.

Dat enthousiasme is voor de activiteitencommissie aanleiding om te gaan bekijken of er een vervolg kan komen waarin het veilig vallen en weer opstaan concreet kan worden geoefend.

Geschiedenis van Stiphout

Lezing door Henk Roosenboom

Op dinsdagavond 29 november wist Henk Roosenboom, (historicus, oud-archivaris van Helmond, Stiphoutenaar en auteur van vele boeken) met een interessante lezing over Stiphout 40 belangstellenden tot de laatste minuut te boeien. Behalve  zijn uitleg waren er ook beelden aan de hand waarvan ieder zich een goede voorstelling kon maken van de geschiedenis van ons dorp vanaf ongeveer 900 tot de annexatie in 1968.

Enkele bijzonderheden:

– rond 1920 vroeg Stiphout aansluiting bij Helmond, maar Helmond wilde niet. Na de oorlog vroeg Helmond om aansluiting, maar Stiphout wilde niet.

– waar nu de St. Trudokerk staat, heeft tijdens de protestantse overheersing lang een schuurkerk gestaan. Waar nu de oude toren staat heeft eeuwenlang de eerste kerk van Stiphout gestaan.

– lange tijd was armoe troef in Stiphout. Nu is het volgens Wikipedia het rijkste villadorp van Nederland.

– Stiphout is veel ouder dan Helmond.