28 juni 2021

Digitaal slimmer worden??

bekijk een bericht van de RABO-bank over veilig bankieren. klik hier.

Nu wél in gezelschap en met koffie

We zijn weer gestart met fysieke bijeenkomsten:

Donderdag 1 juli vond de 1e aflevering plaats in Wijkhuis de Loop in Brouwhuis met als thema foto’s versturen met Whatsapp.

Heeft u dit gemist dan is er nog gelegenheid:

donderdag 8 juli van 10.00-11.30 uur in de Geseldonk in Mierlo Hout

dinsdag 13 juli van 15.00 tot 17.00 uur in de Bibliotheek in Helmond

dinsdag 27 juli van 15.00 tot 17.00 uur in het MFC in Stiphout

Aanmelden via het secretariaat Kring Helmond 06-22616134 of Bibliotheek Helmond-de Peel 0492-522220

Koffie met een Tablet
Thema van de maand: foto’s versturen via WhatsApp

We gaan in juli van start op 4 locaties! Koffie met een tablet. Onder deze naam is een serie bijeenkomsten gepland, speciaal voor de wat oudere inwoners.  Van oorsprong was het de bedoeling om jullie iedere maand kennis te laten maken met een nieuw digitaal thema. In gezelschap en mét een kop koffie. Maar samenkomen ging te lang niet. Maar nu wél. We heten je welkom!

gratis

Koffie met een Tablet is een mooie samenwerking tussen de KBO Kring Helmond, de gemeente Helmond, de Bibliotheek Helmond-Peel en afdeling Zorg&Welzijn van het ROC Ter AA.
Samen bedachten zij het project waarbij mensen laagdrempelig meer te weten komen over digitale mogelijkheden.  Zowel voor mensen die een smartphone of tablet hebben, als voor mensen die hier niet over beschikken maar wél willen zien hoe het werkt. De bijeenkomsten zijn gratis, ook voor niet-leden.

Foto’s maken én doorsturen

Je smartphone is natuurlijk niet alleen bedoeld om mee te bellen. De jeugd weet daar alles van. Veel ouderen hebben een smartphone of tablet, maar weten er te weinig van. Vanaf nu ben je elke maand welkom voor een ander onderwerp. In juli laten we zien hoe je foto’s maakt, opslaat en ze gemakkelijk doorstuurt via WhatsApp. De uitleg wordt, op begrijpelijke wijze, gegeven door een medewerkster van Bibliotheek Helmond. Bij de bijeenkomsten krijgen bezoekers ook een kaart mee waarop staat hoe dit werkt als je het later zelf thuis uitprobeert. Je leert wat gemakkelijker de voordelen van de telefoon of tablet kennen.

Interesse? Je bent welkom op donderdag 1 juli van 10.00u-11.30u in De Loop. Op dinsdag 8 juli in De Koning in Mierlo-Hout. Op dinsdag 13 juli in de Bibliotheek en op Dinsdag 27 juli MFC de Smed van 15.00 tot 17.00 uur
Kies een datum die jou het beste schikt. Wel is aanmelden nodig, dat kan via bieb en secretaris Kring Helmond 06-22616134. Er kunnen in elke ruimte een beperkt aantal mensen terecht.

Augustus

In juli gaat het dus over foto’s maken en versturen. In augustus vertellen we over hoe je degene die je belt kunt zien, oftewel videobellen. In september gaat het over hoe je online iets koopt, later in het jaar komen nog de Digid en Zorg op afstand aan bod.  Vanaf september zullen leerlingen van het ROC Ter AA aanwezig zijn en helpen. Er zijn in 2020 enkele proefbijeenkomsten geweest en de deelnemers waren enthousiast.

In Coronatijd zijn enkele onderwerpen behandeld op de lokale televisie bij Dit is Helmond. Die filmpjes zijn ook terug te kijken via www.bibliotheekhelmondpeel.nl/koffiemeteentablet

Digitale kaart

Van elk onderwerp is een digitale kaart gemaakt door studenten van het ROC Ter AA. Op de kaart worden de stappen met afbeeldingen uitgelegd. Leden van de KBO krijgen deze kaart thuis. De kaart is ook op te halen bij de Bibliotheek  in Helmond en staat op de website van de KBO Kring Helmond: https://www.kbo-kringhelmond.nl/

Zelf nu al digitale vragen?

Iedereen met digitale vragen kan bellen naar het digitale spreekuur bij de Bibliotheek Helmond, op maandag en vrijdag van 13.30-15.00 uur en op zaterdag van 11.00-12.30 uur.  (0492 52 22 20).

Er is ook een landelijke Digi-Hulplijn, waar op werkdagen van 09.00-17.00 uur digitale vragen beantwoord worden (0800 1508).  Beide services zijn gratis voor iedereen.

Klik&Tik
Het internet is voor iedereen. Wil je starten met internet, maar weet je niet goed hoe dat werkt? Volg dan de basiscursus internet van Klik & Tik in de Bibliotheek. Die is gratis

meld je snel aan vol=vol