25 juni 2023

dagreis, Atrium, Rooi Pannen

Onze dagreis naar Aken

Daar stonden we dan op 13- 07 2023.  Met  112 personen en klaar voor de jaarlijkse reis van de KBO.

Ons eerste adres was Tegelen ,waar we in een oud klooster waar alles ingezameld werd en tentoongesteld wat hergebruikt kan worden! Daar kregen we lekkere koffie met vlaai! En verder maar weer ,met twee bussen, naar Vaals, via Duitsland, waar akkers  met allerlei granen stonden en bijna geen mais!

In Vaals ,het drielandenpunt, kregen we in een gezellig restaurant, de traditionele kroket! Met koffie ,thee en broodjes. Weer allemaal in de bus en vol verwachting naar Aken. Daar kwam er een Nederlandse gids in de bus om ons wat over Aken te vertellen ,b.v. “Dat er eens de duivel met twee zakken zand liep en aan een vrouw vroeg of het nog ver was naar Aken, o ja,  zei de vrouw, toen werd de duivel zo boos dat hij de zakken zand daar neer gooide”, en……………. daar reden wij nu tegenop!  Wel met enige moeite !

Boven had je mooi uitzicht over Aken ,dus geknipt voor foto’s !

De andere bus had een heel andere tocht en waren ook al reuze tevreden en vonden het interessant.

Beneden mochten we vrij zijn en gingen sommigen een terrasje pikken en anderen liepen naar de Dom, die was mooi met de ramen, goud en bloemen . En een dame vertelde dat “ ze “. Het Mariabeeld modern wilden aankleden, maar dat de Akenaren daar tegenop waren gekomen  en dat ze nu elke maand een ander kleed aan kreeg!!

In het voetgangers domein was accordeon muziek ,heel gezellig en toen kwam er nog een jongeman met een piano aan en begon er op te spelen!

Maar wij moesten terug naar de bus ,die ons naar ons diner adres in Thorn ging brengen. Nadat we dat ook weer genoten hadden brachten de chauffeurs ons weer veilig naar Ons aller Stippent.

Dus bedankt reiscommissie voor wat jullie weer voor ons uitgewerkt  hebben!

Het was weer een fijne dag !

Een mede reizigster.

klik hier voor de foto’s.

bezoek aan Atrium Industrieel erfgoed

Zo stonden we klaar aan de kanaaldijk bij het Atrium of het industrieel Museum om eens naar Helmond te gaan kijken als bekende industrie stad> We werden verwelkomd en gingen eerst drie kwartier kijken naar een mooie film over vroeger:  “hoe alles ontstaan is”.

Dan zie je wel dat het vroeger heel zwaar  was! En ook jonge kinderen moesten werken..

Maar ook zie je hoe de ontwikkeling een vlucht heeft genomen!

En …. Dat het kanaal een heel belangrijke rol heeft gespeeld in die ontwikkeling.

Ook toonden ze ons wat voor nieuwe ,moderne industrieën zich hebben ontwikkeld. Van vele dingen heb je nooit gehoord  of iets  gezien; computer gestuurd en die robots aan het werk!  Heel interessant!

Daarna thee en koffie met cake, alles keurig verzorgd door vrijwilligers!

Ook leuk om te zien waren twee werken van maquette bouw  n.l. Het Peapark en het oude NS stations gebouw, gemaakt door Stiphoutenaar Gerrit van Neerven !

Daarna konden we rondlopen om alle spulletjes te gaan bekijken ,die er verzameld  waren. Deze waren afkomstig van fabrieken of mensen die dat gedoneerd hadden, er zat zat zelfs een man te weven!

Helaas konden ze niet alles laten zien wat ze hadden. Wel jammer, omdat er zoveel mensen met hart voor hun stad warm lopen.

Wie weet komt er iemand, die ruimte aan te bieden heeft voor dit mooie doel!

Zo hadden wij deze warme juni dag toch mooi en leuk ingevuld,

Groetjes Els

EEN MOOIE ZOMERDAG (Bezoek Rooi Pannen)

op donderdag 8 juni bezochten we de Rooi Pannen. De meeste mensen kennen deze opleiding wel, in ieder geval van naam.

We werden gastvrij ontvangen met koffie en een heerlijke taartpunt. Daarna werden we in twee groepen verdeeld en begon de rondleiding in het hotelgedeelte en de vergader accommodatie. Er zijn diverse zalen, grote en kleine, die ook regelmatig worden gebruikt o.a. door mensen van het Catharinaziekenhuis. Wie een seminar wil organiseren kan daar ook terecht. We konden kijken in de mooiste hotelkamer die ze hadden “de Suite” en het zag er perfect uit; heel ruim en met uitzicht over de stad Eindhoven. Ook de pantry en de linnenkamer konden we inlopen begeleid door de manager in opleiding.

En dan was er een culinaire verwennerij in restaurant La Perle Noir, en een pareltje was het.

Het thema van de lunch was Spanje. Als voorgerecht een plankje met tapas, paella als hoofdgerecht, een Spaanse variant van crème brûlée met ijs en vruchten en koffie als afsluiting.

De bediening werd verzorgd door eerstejaars studenten van de horeca opleiding die stralend rondliepen: ze waren allemaal geslaagd en konden  verder met hun tweede jaar. Het was een gezellige bijeenkomst en we hebben genoten. Wie dat wil kan ook op eigen gelegenheid naar de Rooi Pannen. Wel eerst een afspraak maken. Eind juni begint de vakantie, maar vanaf half oktober bent U weer van harte welkom voor een heerlijke maaltijd geserveerd door enthousiaste jeugdigen die U werkelijk in de watten leggen.

Met dank aan het bestuur en de activiteitengroep voor dit initiatief.

M.Iddink