Happen en stappen met KBO Stiphout-Warande

Vandaag dinsdag 17 september 2019 staan al veel mensen te wachten bij de Ark in Stiphout. We hebben er zin in. De zon schijnt maar het is niet al te warm. Echt goed weer om te wandelen dus. Klokke elf staan onze gidsen Clim en John in de startblokken. Jammer genoeg missen we nog drie aangemelde deelnemers. Na even wachten gaan we toch echt van start, want dat is de gewoonte bij de wandelaars: als de kerkklok luidt starten we.

Rechtsaf en netjes wachten op het groene oversteekverkeerslicht. We zijn met 25 wandelaars. Al gauw vormen we koppeltjes van twee of drie, die elkaar kennelijk veel te vertellen hebben. Wel goed opletten waar je loopt. We volgen een voor mij niet bekende route. Onderweg krijgen we af en toe uitleg over bv. drooggevallen vennen. Het is rond 12.00 uur als we tot mijn verrassing arriveren bij Scoutinggroep Rudyard Kipling aan de Papenvoortse Heide in Nuenen. Er is een stookplaats met een aantal zitbanken rondom. Het is net een klein openluchttheater.

Twee lieftallige dames komen met proviand: lekkere witte en bruine broodjes plus als toetje een krentenbol. Natuurlijk is er ook voldoende koffie en thee. We laten het ons goed smaken, want we hebben nog zo’n acht kilometer voor de boeg. De beheerder van het onderkomen van de scouting is bereid gevonden om het gebouw open te stellen, zodat we gebruik kunnen maken van de toiletten daar. Je zou er zelfs kunnen douchen, maar dat hoeft (nog) niet. Ton maakt vandaag wat foto’s en hier is ook een ideale opstelling te maken voor de groepsfoto.

Na de lunchpauze vervolgen we onze weg. Ik loop gedwee achter de rest aan. Af en toe een beetje uitwijken om een sfeervolle foto te maken van onze wandelgroep door de hei, het bos of langs de vennen. Af en toe staan we stil voor een uitdeelrondje snoepjes. Onderweg zien we nog veel natuurschoon in de vorm van elfenbankjes. Nou, zeg maar elfenbanken. Prachtig. Voor dat ik er erg in heb, zijn we bij de volgende uitspanning: De 3 Gebroeders in Gerwen. Daar ‘verbouwen’ we het terras en kunnen we vervolgens genieten van een koude of warme versnapering met voor sommigen nog een lekker gebakje erbij. Dat gaat er goed in.

John vraagt om aandacht en vertelt dat de complete lunch gratis ter beschikking is gesteld door Ralf Gijsbers van Jumbo Stiphout. Een dankbaar applaus klinkt op voor deze welkome geste. Als iedereen heeft afgerekend bij een van de gebroeders en -waar nodig- de toiletten heeft bezocht, komt Ton nog rond met een enorme uitdeelschaal met snoepjes. We vervolgen onze weg terug richting Stiphout. Aan de Gerwenseweg komt tot onze verrassing een colonne voorbij met authentieke (leger)voertuigen in de stijl van Operatie Market Garden. Tientallen groene wagens in allerlei uitvoeringen rijden met een slakkengangetje met enthousiaste inzittenden. Ze hebben allemaal prachtige kleding en uitrustingsstukken aan. Wij zwaaien en zij zwaaien. Kippenvel. Dankbaar voor dit toch emotionele moment vervolgen we onze wandeling door de Stiphoutse bossen.

Als we een kwartier of zo later weer de bossen uitkomen, krijgen we een tweede stoet te zien met groene voertuigen. Nu staan we er met onze neus bovenop en kunnen nog beter alles en iedereen bewonderen. Over en weer worden groeten geroepen, gesalueerd en zelfs kushandjes toegeworpen. Alweer kippenvel. Als alle auto’s voorbij zijn, gaan we verder richting ons einddoel: De Ark. Het is tegen half vier als we bij de kerk op een smartphone kunnen aflezen dat we 13,2 kilometer hebben gelopen. Dank aan de gidsen en overige vrijwilligers van KBO Stiphout-Warande. Dit uitstapje was een hele happening. Meer dan de moeite waard. De volgende keer doe ik weer mee.

Stiphout, 17 september 2019

Ton van den Bliek