Ons bezoek aan het Jan Visser Museum.

Jan Visser was chef bij van Vlissingen en voelde veel voor de Helmondse gemeenschap. Hij voorzag dat vele voorwerpen in huishoudens en boerenbedrijven niet meer gebruikt zouden gaan worden. Hij ging ze dus verzamelen. Later schonk hij deze aan de stichting “vrienden van de dierenparken” wat hij ook had opgericht.

We werden in het museum ontvangen door Freek en Diny, die ons verwenden met koffie en appeltaart.

Daarna kregen we een filmpje te zien om alvast een globale indruk te krijgen waarbij Freek met heldere stem de toelichting gaf. Toen gingen we naar boven; daar was een leuk “Rooms” hoekje. We zaten op de eerste stoelen van het toenmalige Speelhuis, die wel opnieuw bekleed waren en wees gerust er is een traplift.

Er zijn veel ambachtelijke en huishoudelijke attributen te zien en bij ons door velen herkend. Alles wordt daar door 26 vrijwilligers gepoetst, gerepareerd en gerestaureerd en dat zonder subsidiebijdrage.

Vrijwilligers zijn welkom en op dit moment ontbreekt een koperslager. Ook is er een bakker, een smidse en nog meer. Op open zondag kun je van alles meemaken en ook stamppot eten. We gingen verder naar het brandweer museum en je zag aan de mannen dat het mooi en interessant was. Het zijn ook echte pronkstukken. Scholen kunnen er ook terecht en dan kunnen ze dingen zelf maken, zoals touw, zelfs smeden.

Het was voor ons een eyeopener om zoveel te zien. Hulde aan de vrijwilligers en wat dat prieeltje bij de ingang is, ga ik niet verklappen, daarvoor moeten jullie zelf maar gaan kijken en ……….toegang gratis.

Een bezoekster.